Array ( [type] => 8192 [message] => mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead [file] => /home/mobinblog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  مشاوره كودك مشاوره كودك

آرموو

چه كودكاني نياز به مشاوره روانشناسي دارند؟

در مقام والدين تشخيص نشانه ها و علائم رفتاري در يك كودك بسيار دشوار است، زيرا والدين مشكلات رفتاري فرزند خود را كمتر متوجه مي شوند. بسياري از كودكان نشانه رفتاري دارند كه طي مدت زمان كوتاهي از بين مي رود، اما يك سري از نشانه هاي رفتاري وجود دارند كه براي كودكان ما يك خطر جدي محسوب مي شوند و به طور حتم بايد توسط متخصصين و مشاورين درمان شوند. اگر فرزند شما در عملكرد رفتاري، عاطفي و اجتماعي خود پيوسته با مشكل رو به رو است، ممكن است زمان مراجعه به يك مشاوره باشد. ما در اين بخش از مجله آرموو نگاهي داريم به نشانه هاي رفتاري كودكاني كه نياز به مشاوره دارند.

 


نشانه اول: به علائم رفتاري كودك خود دقت كنيد

۱)علائم خود آزاري

سوزاندن، خراشاندن، زخم كردن پوست دست يا صورت و غيره جزو علائم و نشانه هايي است كه يك هشدار و زنگ خطري است كه والدين بايد آن را جدي بگيرند. در موارد بسيار زيادي كودك با گفتن جمله هايي همچون «مي خواهم بميرم» و يا جملات نا اميد كننده ديگري مي خواهد خودش را مجازات كند كه گاهي از نظر والدين شوخي كودكانه است و جدي گرفته نمي شود.به والدين توصيه مي شود با مشاهده همچين نشانه هايي به مشاورين كودك مراجعه كنند.

 


۲)حرف ها و صحبت هاي غير عادي

 

معمولا حرف ها و صحبت هايي كه كودكان با اطرافيان و يا حتي گاهي با اسباب بازي هايشان توسط والدين تحليل نمي شود و مدام با جمله اينكه بچه اس و هر حرفي را مي زند از صحبت هاي فرزندمان غافل مي شويم. كودكان معمولا براي بيان احساسات و دنياي واقعي درونشان در قالب كلمه و جمله مشكل دارند اما والدين به طور حتم بايد با كودكانشان مداوما گفتگو كنند تا بتوانند دنياي درونشنان را كشف كنند.

 


 

به جملاتي ، مانند “من مي ترسم شب بخوابم بخاطر اينكه خواب هاي وحشتناكي مي بينم“. و يا “من نمي خواهم به مدرسه بروم زيرا بچه هاي ديگر من را دوست ندارند.” دقت كنيد زيرا ممكن نشانه از اضطراب ها و ترس هاي شديد آنان باشد.
۳)رفتار هاي بيروني

 

علائم رفتاري شامل عصبانيت هاي شديد، ضربات غيرقابل كنترل با دست يا پا، رفتارهاي پرخاشگرانه يا گريه هاي شديد مي شود. كودك در مواردي ممكن است ضربه زد، گزش و لگد زدن را نسبت به شما يا ديگران انجام دهد.

 


۴)تغيير ناگهاني در رفتار

هر گونه رفتار هاي غير عادي و توجيه ناپذير مانند كم اشتهايي، كم خوابي يا بي خوابي، انزوا طلبي، قلدري و رفتار هاي پرخاشگرانه همگي مي تواند جزو نشانه هايي باشد كهه والدين بايد به آنان توجه جدي كنند.

 


نشانه دوم: مسائل اجتماعي و عاطفي كودكانتان را بررسي كنيد

۱)نپذيرفتن و مقابله با مشكلات اجتماعي

تغييرات ناگهاني در زندگي ممكن است سلامت روان يا عاطفي كودك شما را مختل كند. از دست دادن يك دوست عزيز، يا طلاق والدين و جابه جايي منزل مي تواند بر عملكرد كودك تأثير منفي بگذارد. به اين فكر كنيد كه آيا تغييرات اخير زندگي روي آنها تأثير مي گذارد يا خير. پس از هر اتفاقي كه در زندگي هر كودك به وجود مي آيد بايد بفهميد كه آيا كودك شما مي تواند آن ها را بپذيرد يا توانايي پذيرفتن آن را ندارد.

 


۲)بي قراري ها و گريه هاي شديد

اگر فرزند شما هميشه خوشحال و پر انرژي بوده و اخيراً  بيش از حد خسته و بي قرار به نظر مي رسد، ممكن است يك مشاور بتواند به او كمك بزرگي كند. توجه داشته باشيد كه آيا تغيير در خلق و خو او به طور ناگهاني اتفاق مي افتد يا در نتيجه برخي از محرك ها رخ مي دهد. نظارت دقيق از اين تغييرات مي تواند به يك درمانگر كمك كند كه به نتيجه بهتري از نشانه هاي رفتاري كودك شما برسد و كمك شاياني در جهت بهبود رفتار او بكند.

 


۳)روابط اجتماعي آسيب پذير

 

اگر به نظر مي رسد فرزند شما ديگر نمي خواهد با دوستان يا خواهران و برادران خود بازي كند يا در ارتباط با هم سن و سالانش مشكل دارد بدانيد كه با مشكل جدي اي رو به رو شده است. انزواي اجتماعي يك نشانه رفتاري بسيار مهم است كه بايد توسط والدين تشخيص داده شده و براي رفع آن اقداماتي صورت گيرد. در قدم اول بهتر است با خود او صحبت كنيد و اگر به نتيجه نرسيديد با مشاور تماس بگيريد.

 


۴)مشكلات جسماني

اگر فرزند شما مرتباً از درد معده، سردرد يا ساير علائم جسمي نگران است، آن را به صورت جدي پيگيري كنيد. مگر در مواردي كه وضعيت پزشكي تشخيص داده نشده اي داشته باشند. اگر به نظر نمي رسد كه اين مشكلات جسمي نيستند، بدانيد كه اين موارد را بايد با مشاوران روانشناسي در ميان بگذاريد تا براي بر طرف كردن آن اقدامات لازم را انجام دهند.

 


نشانه سوم: بررسي اوضاع درسي و تحصيلي در مدرسه

 

۱)بسياري از كودكان داراي اختلالاتي هستند كه ممكن است از نظر والدين و يا حتي مربيان شان ناديده گرفته شود. بسياري از اختلالات يادگيري در كودكان باعث مي شود در مدرسه مورد تمسخر قرار گيرند و اعتماد به نفسشان كاهش پيدا كند. اين در حالي است كه همه اختلالات مي تواند به راحتي درمان شوند و كودك شما را به كودكي شاد تبديل كند كه به موفقيت هاي بزرگي مي رسد.

 


قبل از مراجعه به مشاوره روانشناسي چه نكاتي را بايد بدانيد؟

۱)نظر والدين و بزرگسالان ديگر را راجع به نشانه هاي رفتاري فرزندتان بپرسيد

 

والدين نشانه هاي رفتاري فرزندشان را معمولا متوجه نمي شوند و اين كاملا طبيعي است. بهتر است قبل از رفتن نزد مشاوره از تجربيات افراد ديگر راجع به فرزند داري بپرسيد. يك سري از رفتار ها در كودكان مشابه است و همين موضوع مي تواند بر نگراني هاي شما مرهمي باشد. مربيان و معلمان در مدرسه نيز مي توانند كمك مناسبي در جهت شناسايي رفتار هاي فرزند شما داشته باشند.

 


۲)با فرزندتان صحبت كنيد

يكي از مواردي كه معمولا كمتر در ميان والدين رواج دارد اين است كه با كودكانشان كمتر صحبت مي كنند. توصيه تمام مشاورين اين است كه در قدم هاي اول پس از مشاهده رفتار هاي غير عادي در كودكان بهتر است با خودشان صحبت كنيد و علت اين رفتار را بررسي كنيد.

 


 

با زبان ساده و كودكانه حرف بزنيد تا متوجه حرف هايتان بشود
با مهرباني و لطافت با او صحبت كنيد
با اضطراب و نااميدي با او حرف نزنيد، زيرا كودكان احساسات شما در حالات چهره و حرف هايتان به خوبي متوجه مي شوند
او را قضاوت نكنيد
بگذاريد جملاتش را تمام كند و بعد سؤالات ديگر را بپرسيد. صبور باشيد.


چه كودكاني نياز به مشاوره روانشناسي دارند؟


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/1/16 ساعت: ۱۵ توسط:armoo :

آموزش ناديده گرفتن تمسخر به كودكان

كودكان دبستاني بيش از پيش درگير رابطه با همسالان خود مي شوند، ولي اين افزايش ارتباط، ترس از طرد شدن  و تمسخر را به دنبال دارد. مسخره كردن در بين بچه ها عادي است. در بين برخي از كودكان اين مسأله پذيرفته شده است، اما براي برخي از كودكان تحمل  مورد تمسخر واقع شدن، بسيار دشوار است. بعيد نيست كه كودك به كسي كه او را مسخره كرده حمله كند. از آنجا كه نقش همسالان در زندگي كودكان روز به روز بيشتر مي شود، لازم است به بچه ها ياد دهيم كه با احساس مسخره شدن كنار بيايد. زيرا واقعيت اين است كه برخي از كودكان و حتي برخي بزرگسالان به مسخره كردن ديگران عادت كرده اند و از اين كار لذت مي برند. با توجه به اين امر كه ديگران را نمي توانيم تغيير دهيم، بهتر است شيوه ي برخورد مناسب و كنار آمدن با اين شرايط را به كودكان بياموزيم تا احساسات آن ها جريحه دار نگردد.

 


عادي سازي

به كودك بگوييد كه تنها او نيست كه مورد تمسخر واقع شده است. بلكه بسياري از بچه ها و حتي بزرگتر ها گاهي توسط ديگران مورد تمسخر قرار مي گيرند و يا حتي طرد مي شوند. همواره افرادي هستند كه اشتباه مي كنند و ديگران را مسخره مي كنند و در اكثر مواقع ما نمي توانيم آن ها را تغيير دهيم.

 


ناديده گرفتن

 

به بچه ها توضيح دهيد اگر يك نفر به آن ها توهين كند يا آن ها را مسخره كند، احساس بدي نداشته باشد، چون مسخره شدن، به معناي مسخره بودن نيست. نام اين كار، تحمل تمسخر اسن و به شكل زير اجرايي مي شود:

 


۱.در مرحله اول فكر كنيد آيا گفته ي آن فرد در مورد شما واقعيت دارد؟

 


براي مثال فكر كنيد يك نفر به شما مي گويد: ميمون! در آينه نگاه كنيد و از خودتان بپرسيد: آيا من ميمون هستم؟

 


اگر جوابتان نه است، به خودتان بگوييد: من نه زشت هستم و نه شبيه به ميمون. پس چرا اين حرف را جدي بگيرم و ناراحت شوم؟

 


 

از اين حرف خوشم نمي آيد، ولي ناراحت نمي شوم، زيرا اين حرف درست نيست. پس آن را ناديده مي گيرم و از كنار آن رد مي شوم. اگر عصباني شوم يعني اينكه اين حرف را جدي گرفته ام.  اين كار باعث مي شود افراد بيشتري من را مسخره كنن

 


۲.گاهي ممكن است ويژگي كه در مورد تو مي گويند، در تو وجود داشته باشد: مثلا مي گويند: چاقالو و تو چاق هستي.

 


الف)لزومي ندارد از اين حرف ناراحت شوي زيرا اين فقط نظر چند نفر است و دليل نمي شود همه چنين نظري راجع به تو داشته باشند.

 


ب)در چشمان آن ها نگاه كن و با صداي محكم چند ويژگي مثبت خودت را بگو. درست است كه من چاق هستم اما در عوض زورم از شما بيشتر است. درست است كه نمي توانم فوتبال بازي كنم اما نقاشي ام خوب است. خدا هر فردي را به گونه اي آفريده كه ويژگي هاي منحصر به فردي داشته باشد. همه نبايد مثل هم باشند.

 


 

۳.به تعداد انگشتان دستتان ويژگي هاي مثبت خود را بشماريد و فقط به آن ها فكر كنيد.

 


آموزش ناديده گرفتن تمسخر به كودكان


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/1/12 ساعت: ۱۲ توسط:armoo :

اهميت دوست يابي در كودكان و نوجوانان

پيدا كردن دوست همواره مهمترين مسأله براي كودكان و نوجوانان است. مهارت هاي ارتباط برقرار كردن، از جمله مهارت هايي هستند كه در پي آن روابط اجتماعي قوي براي هر فرد مي سازند و موجب به وجود آمدن روابط دوستانه و صميمي ميان افراد جامعه مي شوند. فراگيري مهارت دوست يابي براي كودكان و نوجوانان بسيار ضروري است، زيرا به آن ها كمك مي كند هنگام ورود به اجتماعي و آشنا شدن با هم سن و سالان خود احساس اعتماد به نفس كنند. كودكان و نوجوانان براي شروع ارتباط گرفتن و دوستي با هم سن و سالان ويا حتي بزرگسالان نياز به دانستن روش ها و راهكارهايي ساده و مناسب دارند.

 


سد ها و پل هاي دوستي

به فرزندان خود بياموزيم در برقراري ارتباط با ديگران آسيب هايي وجود دارد كه هر كدام از آن ها مي توانند عامل از بين رفتن ارتباط شوند. نكته بسيار مهم اين است كه براي برقراري ارتباط و پيدا كردن دوست، بايد اخلاق خوش و نرمي داشت در غير اين صورت ديگران از ما دوري مي كنند. كودكان و نوجوانان بايد عملكردشان، اخلاق و نوع ادبشان بر رفتار ديگران با آن ها تأثير بسيار زيادي دارد. تشخيص رفتار هاي مثبت در دوستي ها و ارتباطات، بخش مهمي از رشد و تحول اجتماعي است.


تبديل سد دوستي به پول دوستي: همه ي ما گاهي ممكن است از سد هاي دوستي استفاده كنيم و باعث آسيب به روابطمان شويم. اگر مي خواهيم دوستان بيشتر و روابط بهتري داشته باشيم بايد بتوانيم سد هاي دوستي را به پل هاي دوستي تبديل كنيم. با رفتاري هايي همچون دعوت كردن به بازي، همدلي، هديه دادن، تحسين كردن مي توانيم سد هاي دوستي را به پل هاي دوستي تبديل كنيم.


تعيين حد مرز دوستي
تعيين حد و مرز، يكي از مهمترين مهارت هاي در روابط بين فردي است. اكثر افرادي كه در روابط دوستي خود مشكل دارند از اين مهارت بي بهره اند و يا روش هاي استفاده از اين مهارت را نياموخته اند. مرز گذاري به اين معنا است كه در روابط بين فردي حريم داشته باشيم. هر دوستي بايد نسبت به ويژگي هايي كه دارد يك حريم خاص داشته باشد، برخي افراد دوستان صميمي ما هستند و حريم آن ها با ديگران بايد متفاوت باشد.


پايان دوستي و خطر طرد شدن
با گسترش شبكه ي روابط اجتماعي در كودكان و نوجوانان خطر طرد شدن آن ها افزايش مي يابد. طرد شدن بسيار سخت و غم انگيز است اما چگونه مي شود با آن كنار آمد؟ در اين زمان بايد والدين به فرزندان خود بگويند كه اين اتفاق ممكن است بار ها و بار ها اتفاق بيوفتد و مهم نوع واكنش به اين نوع موارد است كه مي تواند عزت نفس شمارا بالا ببرد. راه هاي كنار آمدن با اين نوع مسأيل را به فرزندان خود بياموزيد و به گونه اي با آن ها همدلي كنيد و بگوييد اين اتفاق براي آن ها نيز افتاده است.


حل اختلاف بين فردي
در دوران دبستان و دبيرستان با افزايش روابط با گروه همسالان، اختلاف نظر ها و تعارض ها ميان كودكان و نوجوانان افزايش مي يابد. در نزديك ترين روابط بين فردي نيز اختلاف نظر وجود دارد و حتي ممكن است با جر و بحث و دعوا و قهر كردن همراه باشد. نكته بسيار مهم آن است كه در جوامعي كه ما در آن زندگي مي كنيم دعوا و جر و بحث پايان يك رابطه است در حالي كه اين يك برداشت غير واقع بينانه است، زيرا عدم وجود جرو بحث و تعارض نشانه بي تفاوتي و خنثي بودن است و چنين رابطه اي سالم نيست. در اين موارد بايد كودكان و نوجوانان بياموزند كه چگونه پس از جر و بحث بايد با گفتگو كردن روند دوستي را بهبود ببخشند و اختلافات را برطرف كنند.


مذاكره
زماني كه بين دو طرف تضاد وجود داشته باشد، بايد براي پيدا كردن راه حل ميان خودشان به بحث و گفتگو بپردازند تا خواسته هاي دو طرف شنيده شود و بررسي گردد. بدانيد كه مواردي كه باعث اختلاف و جر و بحث مي شود مانند خيابان يك طرفه نيست و نبايد با قهر كردن به آن خاتمه داد. قهر كردن نشانه ضعف در هر انساني است و برنده كسي است كه با صحبت كردن اختلافات را برطرف كند.


اجتماعي تر شدن كودكان و نوجوانان
اجتماعي تر شدن بچه ها باعث مي شود به گروه هايي مثل تيم ورزشي، باشگاه ها و غيره ملحق شوند. به همين دليل آن ها بيش از پيش به همكاري نياز دارند. همه ي افراد در جريان همكاري با ديگران، داد و ستد، هنر مصالحه و احساس رضايتمندي از رسيدن به اهداف تيمي را ياد مي گيرند. ورود به گروه هاي آموزشي، ورزشي، هنري مي تواند در رشد و بهبود روابط دوستي تأثير بسيار زيادي بگذارد.


اهميت دوست يابي در كودكان و نوجوانان


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/1/6 ساعت: ۱۴ توسط:armoo :

۷ روش كليدي در تقويت كنترل هيجان كودكان

كنترل و مديريت هيجان يكي از مهمترين بخش هاي هوش هيجاني است. اگر كودكان احساسات خود را به درستي كنترل كنند، مي توانند با هر موقعيتي كنار آمده و با مشكلات مقابله كنند. شواهد نشان مي دهد كه كنترل و تنظيم هيجانات، نقش كليدي در مديريت خشم و كاهش پرخاشگري در دوره هاي اوليه رشد ايفا مي كند. كنترل و تنظيم هيجانات به عنوان توانايي فرد در تغيير شكل دادن هيجانات يا ايجاد مكانيسم هاي مقابله اي به منظور مديريت هيجان تعريف مي شود. والدين و مربيان كودك بايد با افزايش آگاهي كودكان در استفاده از روش هاي كليدي كنترل هيجان به آنان كمك كنند تا دوران كودكي خوشي را پشت سر بگذارند و اخلاقيات ناشايستي از خود نشان ندهند. در اين بخش از مقالات آرموو نگاهي داريم به ۹ روش كليدي كه در تقويت كنترل هيجان كودكان تأثير گذار است.

 


براي اينكه استفاده از اين روش ها نتيجه بخش باشد بايد كودك با احساسات مختلف آشنا شده باشد و يا آنان را تجربه كرده باشد و در قدم بعد شروع به عادي سازي احساسات كنيم، بدين منظور كه با صحبت كردن و يا اجراي يك سري از فعاليت ها به آن ها بگوييم كه اين احساسات براي همه افراد به وجود مي آيد اما تعداد كمي هستند كه اين مي توانند اين احساسات را كنترل كنند.

 


۱)شناخت احساسات

 

كودكاني كه مي توانند احساسات خود را بروز دهند كمتر درگير دچار خشم و يا هيجانات غير قابل كنترل و مشكلاتي از اين قبيل مي شوند به طور مثال كودكي كه مي تواند بگويد من از تو ناراحتم و يا احساسات ديگرش را با كلمه بيان كند يعني احساسات خود را شناخته است. نكته قابل توجه آن است اكثر كودكان نمي توانند احساسات خود را بيان كنند و معمولا با نشانه هاي رفتاري احساسات خود را نشان مي دهند به طور مثال پايشان را به زمين مي كوبند، جيغ مي زنند و يا رفتار هاي ناشايست ديگري از خود نشان مي دهند كه باعث خشمگين شدن والدينشان مي شود. والدين بايد با انجام فعاليت به كودكشان بياموزند چگونه احساسات خود را در قالب كلمه بيان كنند، احساساتي همچون ترس، خشم، شادي، تعجب، غم كه هر كدامشان اگر با كلمه بيان نشود مي تواند آسيب هاي جبران ناپذيري را به كودكان وارد كند.

 


۲)عادي سازي احساسات

 

كودكان نيز همانند بزرگسالان احساسات مختلفي را تجربه مي كنند، گاهي خشمگين مي شوند و گاهي مي ترسند. بايد كفت كه يك سري از احساسات براي هر انسان لازم است و اگر آن را به همراه نداشته باشد مي تواند باعث آسيب رساني به او باشد، به طور مثال اگر براي امتحان اضطراب نداشته باشد درس نمي خواند و يا اگر احساسا ترس در او وجود نداشته باشد ممكن است چراغ قرمز را رد كند و باعث آسيب به خودش و ديگران شود. احساسات اگر از كنترل خارج شوند خطر ساز هستند و در عملكردي كاملا منفي را در پي دارند، در اين موقعيت ها بايد به كودكان آموزش داده شود كه شدت احساسات را كنترل كنند و آن را براي خود عادي سازي كنند.(سعي كنيد با توضيحات عيني و عملي به كودكان عادي سازي احساسات را بياموزيد)

 


۳)مقابله با خلق و خوي منفي

كودكان به دليل حساسيت شخصيتي بسيار زيادي كه دارند ممكن است با رفتار هايي از نظر والدينشان عادي است بشكنند، غمگين و دلخور شوند. به طور مثال اگر والدين يادشان برود كه او را موقع خواب ببوسد و كاري كه هر شب انجام مي داده را فراموش كند مي تواند كودكان را غمگين كند و احساسات ناخوشايندي را از خود نشان دهد.  كودكان در بيان احساساتشان عاجزند و به همين دليل راه هاي اثر بخش براي كنار آمدن با غم و اندوهشان بيابند كه همين موضوع در بروز خلق و خوي هاي منفي در آنان تأثير زيادي مي گذارد. چند روشي كه در اين مواقع والدين مي توانند انجام دهند شامل:

 


برگرداندن و تغيير توجه

استفاده از ليست كار هايي كه باعث خوشحالي آنان مي شود

تصوير سازي ذهني(فكر كردن به خاطرات خوب)

 

نقاشي كردن و ترسيم احساسات

 


۴)مديريت و كنترل خشم

يكي از مهارت هاي مهم زندگي در همه انسان ها و در همه ي سنين مديريت و كنترل خشم است. كودكان همانند بزرگسالان با موقعيت هايي رو به ور مي شوند كه آنان را خشمگين مي كند. كودكان امروزي با بازي هاي كامپيوتري و فيلم هايي رو به هستند كه موقعيت هاي تنش زاي بسيار زيادي براي آنان فراهم مي كنند. توصيه اي كه به والدين مي شود اين است كه نگذارند كودكان اخبار، بازي هاي كامپيوتري تنش زا، فيلم هاي اكشن و خشمگين ببينند زيرا ديدن خشونت در روان كودكان تأثير بسيار زيادي دارد. والدين نيز بايد الگوي خوبي باشند، با توجه به اينكه كودكان از والدينشان الگو مي گيرند، والدين بايد با رفتار هاي خود هنگام بروز خشم به كودكان نشان دهند تا در هنگام خشم لزوما نبايد داد و فرياد زد و يا آسيب به خود و يا افراد ديگر وارد كرد. اما والدين چه كار هايي را بايد انجام دهند:

 


به كودكان بگوييد كه خشم مانند اژدهايي است كه درون همه افراد وجود دارد اما نبايد بگذاريم كسي آن را ببيند

هنگام بروز خشم بگوييد به جاي داد و فرياد و آسييب رساندن به خودشان و يا افراد ديگر كار ديگري انجام دهند، به طور مثال با مداد يك برگه كاغذ را خط خطي كنند

بگوييد اگر هنگامي خشمگين شد رفتار ناشايستي از خود نشان نداد براي او جايزه اي در نظر گرفته ايد

هنگام خشم از يك تا ۲۰ را آهسته بشمارند

 

آب خنك بنوشند و يا به صورتشان آب بپاشند

 


۵)تخليه انرژي و هيجان

 

كودكان انرژي و هيجان زيادي در خود دارند  كه بايد با بازي كردن آن را تخليه كنند. طبق نظر روانشناسان كودكان را بايد در موقعيتي قرار داد تا تنش ها وعصبانيت هاي گذشته خود را به گونه اي تخليه كند. به طور مثال يك روزنامه باطله به او بدهيد و بگوييد ان را پاره كند و سپس آنان را به هوا پرت كند و خوشحالي كند فرياد بزند.

 


۶)مديريت اضطراب

اكثر والدين كودكان خود را هميشه شاد مي بينند و از اضطراب هايي كه كودكشان با آن رو به رو است چشم پوشي مي كنند. همه كودكان با اضطراب هايي دست و پنجه نرم مي كنند كه والدين از آن اطلاعي ندارد و همين موضوع مي تواند آسيب هاي زيادي را به كودكان وارد كند. اضطراب صحبت كردن با افراد غريبه، امتحان، بيان يك سري از مسايل به والدين، ترس از مرگ و غيره. والدين در اين مواقع چه توصيه هايي بايد به كودكشان بكنند:

 


تنفس عميق

تصوير سازي ذهني مثبت

جايگزيني افكار

 

همدلي با كودك

 


۷)مهارت همدلي

زماني كه كودك بتواند خودش را جاي ديگران بگذارد مي تواند به ثبات احساسي، انعطاف پذيري، ارتباطات اجتماعي و حس خشنودي بهتري دست پيدا كند. با مهارت همدلي كودك خودش را در موقعيت ديگران مي بيند و راحتتر مي تواند انان را درك كند. به طور مثال زماني كه والدين از خريدن يك وسيله اسباب بازي امتناع مي كنند او مي تواند با مهارت همدلي خودش را جاي والدين بگذارد و آنان را بيشتر درك كند و رفتار هاي ناشايست كمتري از خود نشان دهد. چند روش براي ابراز همدلي:

 


نشستن در كنار كسي كه مي خواهيم با او همدلي كنيم

پرسش در مورد احساس او

در آغوش گرفتن او

 

دست گذاشتن بر شانه هاي او

 


۷ روش كليدي در تقويت كنترل هيجان كودكان


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/1/4 ساعت: ۱۴ توسط:armoo :

جرأت ورزي به كودكان، روش ها و آموزش ها

ابزار وجود يا جرأت ورزي به اين معني است كه فرد بتواند از حق و عقيده خود بدون تجاوز به حق و عقيده ديگران حمايت كند. اين مهارت به فرد اجازه مي دهد بدون به كار بردن هر گونه خشونت، پرخاشگري و تجاوز به حقوق ديگران، بتواند ضمن احترام به حقوق ديگران، به شيوه اي بسيار معقول، آرام، آزادانه و با اعتماد به نفس كامل، عقايد، احساسات و خواسته هاي خود را درباره ي يك موقعيت صادقانه ابراز كرده و از حقوق خود دفاع كند، بدون اينكه به شأن فردي و اجتماعي اش لطمه اي وارد شود.

 


كودكاني كه نمي توانند خواسته ها و نظرات خود را بيان كنند سرخورده خواهند شد. آن ها وقتي احساس طرد شدن يا ناراحتي و عصبانيت مي كنند، به جاي بيان احساسات و نظرات خود، كناره گيري يا پرخاشگري مي كنند. آموزش جرأت ورزي تكنيكي است كه از طريق آن افراد مي آموزند چگونه آرام باشند و در موقعيت هاي متفاوت اجتماعي، به طور مناسب و خوشايند ارتباط برقرار كنند.

 


براي آموزش قاطعيت به كودك، مي توانيم از مثال حيوان ها استفاده كنيم:

 


مرحله  اول:ماسك سه حيوان(گرگ، لاك پشت و اسب) را تهيه كرده و ابتدا در مورد ويژگي هاي هر كدام از آن ها با بچه ها صحبت كنيد.

 


به نظر شما اگر كسي لاك پشت را اذيت كند، او چه كار مي كند؟

به نظر شما اگر كسي گرگ را اذيت كند او چه كار مي كند؟

 

به نظر شما اگر كسي اسب را اذيت كند او چه كار مي كند؟

 


مرحله دوم: پيامد رفتار هر يك هر يك از اين سه حيوان را بررسي كنيد.

 


لاك پشت: از حق خود دفاع نمي كند. هميشه ناراحت است، چون همه از او سؤاستفاده مي كنند.

گرگ:همه از او مي ترسند و از او دوري مي كنند. چون دوستش ندارند، تنها مي ماند.

اسب:در عين حال كه از حق خود دفاع مي كند، به كسي آزار نمي رساند . همه دوستش دارند و دوستان زيادي دارد.

 

مرحله سوم: به كودكان آموزش مي دهيم كه رفتار ما انسان ها هم مانند اين سه حيوان است. برخي از افراد رفتاري مانند گرگ، برخي رفتاري مانند لاك پشت و برخي رفتارشان مثل اسب است.

 


۱)رفتار لاك پشتي(منفعلانه):

 

افرادي هستند كه كاملا مطيعانه رفتار مي كنند. اشخاص منفعل اغلب از تعارض و طرد شدن مي ترسند. آن ها بر اين باورند كه اگر به اندازه ي كافي با شخصي كه پرخاشگرانه رفتار مي كند، مدارا كنند، شخص پرخاشگر بالاخره به رفتارش پي خواهد برد و دست از كارش بر مي دارد. اين افراد به تمام درخواست هاي ديگران عمل مي كنند و هيچ كاري را در جهت احقاق حق خود انجام نمي دهند. افراد منفعل از تعارض اجتناب مي كنند كه اين كارشناس باعث خشنودي ديگران مي شود. عزت نفس خود را از دست مي دهند و احساس فزاينده ي خشم و آسيب را در خود جمع مي كنند.

 


۲)رفتار گرگي(پرخاشگرانه):

افراد پرخاشگر تسلط بر ديگران را از طريق واكنش هاي تند كلامي يا فيزيكي به دست مي آورند. آن ها چون پيشبيني مي كنند كه مورد حمله واقع شوند، از خود واكنش هاي پرخاشگرانه نشان مي دهند. آن ها كنترل خشم ندارند و با هر تلنگري منفجر مي شوند و رفتار هاي ناشايست از خود بروز مي دهند.

 


۳)رفتار اسبي(قاطعانه):

 

افراد قاطع بدون اينكه حقوق ديگران را پايمال كنند، از حقوق خود با رفتار مناسب و بدون پرخاشگري دفاع مي كنند. حرف هايشان غير تهاجمي و با جسارت بيان مي كنند.

 


فعاليت: هر يك از حيوان هاي زير هنگام عصبانيت و ناراحتي چه كار مي كنند؟ پيامد رفتارشان چيست؟ به نظر شما رفتار كدام يك بهتر است.

 


فعاليت: هر يك از موقعيت هاي زير را براي بچه ها نمايش دهيد تا آن ها حدس بزنند، چه نوع رفتاري است.

 


 

مثال: ممكن است در اين درس به من كمك كني؟… به من چه خودت بايد بخواني! (نشانه رفتار گرگي)

 


قدرت نه گفتن

ما به دنيا نيامديم تا آرزوها و خواسته هاي ديگران را برآورده كنيم، چرا كه گاهي نياز ها و خواسته هاي خود ما هم اهميت بسيار زيادي دارد. ما تنها تا جايي مي توانيم با ديگران همراه باشيم و رضايت آنان را به دست بياوريم كه حقوق خودمان را پايمال نكنيم و از اهداف خود دور نشويم.

 


برخي از والدين به فرزندان خود مي آموزند كه هميشه بايد به حرف بزرگ تر ها گوش كرد و هميشه حق با بزرگتر ها است. اين آموزش كاملا اشتباه است. كودك بايد ياد بگيرد كه گاهي هم به خواسته هاي ديگران  بايد نه بگويد، چون در غير اين صورت خود را تسليم هر نوع خواسته ي بيمار گونه و آزار دهنده اي كرده است.

 


راهنماي نه گفتن: براي چه كار هايي بايد نه بگوييم

 


وقتي از ما خواسته مي شود مسايلي را از والدين خود پنهان كنيم

وقتي خوراكي از طرف يك فرد ناآشنا به ما تعارف مي شود

وقتي كسي كار خطر ناك به ما پيشنهاد مي كند

 

وقتي كه از ما مي خواهند تا افراد غريبه همكاري كنيم

 


جرأت ورزي به كودكان، روش ها و آموزش ها

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/12/28 ساعت: ۱۲ توسط:armoo :

بهبود روابط بين فردي در كودكان

روابط بين فردي مهارتي است كه در جهت تعامل مثبت با افراد و به خصوص با اعضاي خانواده. همچنين در برگيرنده شناسايي مرز روابط با ديگران و ايجاد ارتباطي صميمانه و متعهدانه است. اين مهارت باعث مي شود كودك در آينده بتواند با ديگران درست رفتار كند. به اين معنا كه رابطه ي دوستانه با آن ها برقرار سازد و نيز بتواند آن رابطه را حفظ كند. از طرف ديگر اين مهارت وي را قادر مي سازد كه در مواقع لزوم يك رابطه را به شكلي سازنده به پايان برساند. اين آموزش سلامت اجتماعي كودك را تأمين مي كند. در مقطع دبستان، دوستي ها روز به روز نقش مهمتري در زندگي كودكان بازي مي كنند و اهميت بيشتري مي يابند. در اين دوره پذيرفته شدن در ميان همسالان و يافتن بهترين دوست انرژي زيادي از كودكان مي گيرد.

از آن جا كه اختلافات و احساسات منفي معمولا در دوستي ها پيش مي آيند، افزايش مهارت ارتباط و حفظ دوستي ها، در اين مرحله از رشد اجتماعي اهميت زيادي دارد. بنا بر اين آموزش كودكان براي بهبود روابط بين فردي و درك رفتار هاي مثبت و منفي در دوستي ها، باعث مي شود كودكان در تعاملات اجتماعي خويش آگاهانه عمل كنند و از تحول و رشد اجتماعي خود نتايج بهتري بگيرند. همچنين توضيح داده شده كه روند توسعه روابط ابزاري براي ارزيابي و در نهايت برخي از تكنيك هاي مداخله در جهت تقويت روابط وجود دارد.

آيا راجع به ۵ روش كليدي در تقويت اعتماد به نفس كودكان اطلاع داريد؟؟

الگوي رفتاري براي كودكان، والدينشان هستند، آن ها تمام ​​ارزش ها و رفتارها را مي آموزند. به عنوان مثال، هنگامي كه با همسر خود اختلاف داريد، نگذاريد فرزندتان متوجه اين موضوع شود و سعي كنيد به جاي اينكه فرياد بزنيد با يكديگر با صداي آرام گفتگو كنيد.

 


اهميت دوستي
رابطه با همسالان اهميت زيادي براي كودكان دارد. كودكان در جريانتعامل با ديگران، ارزش ها، رفتار ها، و باور هايي كه به عضويت آنان در جامعه كمك مي كند را ياد مي گيرند. به دليل اهميت و نقش دوست در زندگي فرد، در ابتدا بايد به كودك كمك كنيم تا به اين امر واقف شود.

شيوه هاي پيش قدم شدن براي دوستي
تماس چشمي برقرار كنيم
به فرد لبخند بزنيم
پيش قدم بودن در سلام و احوال پرسي
تعريف كردن از عمل يا تعلقات فرد مقابل
دادن پيشنهاد بازي
پيدا كردن موضوعي جالب براي گفتگو
معرفي خود
ويژگي هاي دوست خوب
به كودكان بگوييم هر فردي را كه با ارتباط داريم، نمي توانيم دوست حقيقي خود بدانيم. همه ي ما دوستاني داريم و به نوعي از دوستي هاي خود لذت مي بريم. اما يافتن دوستي كه در طول رابطه و در مواقعي كه ما با سختي ها و مشكلاتي مواجه مي شويم، بخواهد و بتواند به كمكمان بيايد و در واقع يافتن يك دوست حقيقي سخت است.

فعاليت براي والدين: براي فرزند خود دفتري تهيه كنيد و به او بگوييد ويژگي هاي يك دوست را خوب را در آن دفتر بنويسد.

فعاليت براي والدين: همه ي بچه ها را دايره وار بنشانيد. خودكاري را روي زمين بچرخانيد. دو سمت خودكار به سوي هر فردي كه افتاد بايد ويژگي هاي خوب يكديگر را در دوستي بيان كنند.

 


منبع:بهبود روابط بين فردي در كودكان

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/16 ساعت: ۱۲ توسط:armoo :

۵ روش كليدي در تقويت اعتماد به نفس كودكان

از مهمترين حالات عاطفي كه نقش بسيار زيادي در رشد شخصيت كودكان دارد و وجودش براي حيات و بقاي آنان ضروري است، دارا بودن اعتماد به نفس است. اعتماد به نفس در واقع ميزان ارزشي است كه ما به خود مي گذاريم. در اين مقاله از بخش روانشناسي مجله ي آرموو نگاهي داريم به ۴ نمونه از مواردي كه به وسيله آن مي توانيد اعتماد به نفس كودكان را تقويت كنيد:

 


1)خودآگاهي
زماني كه افراد تصور مبهمي از خود دارند و در واقع شناخت درستي از خود ندارند به صورت مداوم با خود در كشمكش هستند. زماني كه ما شناختي از خود دروني مان نداريم خود را به دست محيط و اطرافيان مي سپاريم و در نتيجه نيروهاي بيروني هستند كه شخصيت ما را شكل داده و براي ما قالب و ساختار تعيين مي كنند. از سوي ديگر زماني كه شخصيت و رفتار ما بر اساس نيروهاي بيروني شكل گرفته باشد، بسيار شكننده و دائما در حال تغيير خواهند بود و دشواري هاي زيادي از جمله شكست هاي پي در پي را تجربه خواهد كرد. شناخت خود و آگاهي از مفهوم دروني و ذهني خويش، مي تواند فرد را در رويارويي با مشكلات و مسائل زندگي ياري دهد. هر چه بهتر خودتان را بشناسيد، بهتر مي توانيد آنچه را كه هستيد را بپذيريد و يا تغيير دهيد. مهارت خود آگاهي يكي از مهارت هاي زندگي است، اين مهارت به كودك كمك مي كند تا بتواند شناخت بيشتري نسبت به خود، خصوصيات، اهداف، نقاط ضعف و قوت، احساسات و هويت خود داشته باشد.

۲)پذيرش خود: من منحصر به فرد هستم
براي رسيدن به اين باور بايد شايستگي ها و توانمندي هاي خود را تعيين كرده و نيروي بالقوه خود را شناسايي كنيد. يكي از دستاور هاي مهم زندگي هر فرد رسيدن به خود آگاهي  و عزت نفس است.

آيا با شناخت احساسات در كودكان آشنايي داريد؟

 


فعاليت براي والدين:
يك جعبه زيبا آماده كنيد و درون آن عكسي از كودكتان و يك آينه در آن قرار دهيد. به كودك بگوييد: در اين جعبه عكس فردي قرار دارد كه بسيار با ارزش است. او در دنيا منحصر به فرد است و كسي شبيه به او دنيا نخواهد آمد. با كلمات كودك را كنجكاو كنيد سپس زماني كه عكس خود را در جعبه ديد به او ياد آور شويد كه كسي در دنيا مانند تو نيست و تو منحصر به فردي.

فعاليت براي والدين:
يك برگه به هر كودك بدهيد و از او بخواهيد به سؤال ها پاسخ دهد و سپس برگه ها را به ديگران بدهيد تا آن را با صداي بلند بخوانند:

رفتار هايي كه با آن ها افتخار مي كنم
كاري كه آن را خيلي خوب انجام مي دهم
كارهايي كه دوست دارم آن ها را بهتر انجام دهم
يكي از مهرباني هاي من
چيزي كه در خودم بيشتر آن را دوست دارم
زمينه اي كه نسبت به سال گذشته در آن پيشرفت كرده ام
۳)اعتماد به نفس و خود آگاهي جسماني
در مراحل رشد كودك، ابتدا بايد او را به يك خودآگاهي جسماني برسانيم كه: من بدنم را دوست دارم. اگر بچه ها بدن خود را بشناسند و ياد بگيرند كه اين بدن متعلق به  آن ها و ارزشمند است، احساس مثبتي نسبت به بدن و ظاهر خود خواهند داشت. خودآگاهي جسماني به كودكان كمك مي كند تا احساس كمبود نكنند و هيچ كس را زيبا تر و بهتر از خود نبينند.

قوانين:
اگر تعداد كار هاي خوب كودك براي تشويق كم است، خودتان موقعيت هايي را ايجاد كنيد كه او بتواند مورد تشويق قرار گيرد. مثال: از كودك بخواهيد موبايلتان را به شما بدهد و به خاطر كاري كه انجام داده، او را تشويق كنيد.
هرگز بدون انجام كار خوب و بي دليل كودك را تشويق نكنيد. كودك متوجه اغراق و تشويق بي دليل شما مي شود.
در تشويق كلامي تنوع داشته باشيد و هر بار از كلمات متفاوتي استفاده كنيد. گاهي كودك را مورد نوازش قرار دهيد و يا او را بغل كرده و ببوسيد.
۴)نقش والدين در اعتماد به نفس كودكان
والدين نقشي اساسي در اعتماد به نفس كودكان دارند. آن ها با رفتار هاي به ظاهر كوچك خود تأثيرات بسيار وسيعي بر كودكان مي گذارند. گاهي با يك جمله گاهي  با يك نوع رفتار اعتماد به نفس كودك مي تواند به شدت كاهش يا افزايش پيدا كند. كودكان والدين خود را الگو خود قرار مي دهند و آن ها رد ذهن خود بزرگي ميكنند، زماني كه والدين با رفتار يا گفتار خود آن ها را ناخواسته آزار مي دهند، آسيب هاي جدي اي به آن ها وارد مي شود و طبعا اعتماد به نفشان به شدت كاهش مي يابد.

۵)تمرين هايي كه بايد والدين انجام دهند
در جمع هاي خانوادگي و غير خانوادگي از كودكتان تعريف كنيد
با او بازي كنيد و بگذاريد زماني كه در كنار شما است احساس خوشحالي و آرامش كند
او را در آغوش بگيريد و مدام بگوييد چه ميزان اهميتي براي شما دارد
صفت هاي با بار معنايي مثبت به فرزندتان نسبت دهيد مانند، پسر/دختر باهوش من و يا …
براي كار هاي خوبي كه انجام مي دهد تشويقش كنيد و برايش كادو بگيريد
همدردي با مشكلات كودك و گفتگو راجع به آن ها
با مشاوره تلفني آرموو تمام سؤالاتي كه در مورد كودك خود داريد را بپرسيد و بهترين راهنمايي ها را بگيريد

 


آرموو با كارشناسان و متخصصين خود در حوزه ي مشاوره كودك تلفني، تيمي را تشكيل داده است، كه كار مشاوره را با بهترين كيفيت اجرا كند و به شما ضمانت كامل و اطمينان خاطر خواهد داد كه در اين مسير همراه خوبي براي تان باشد و مشكلات و سؤالاتتان  را با دقت بررسي و براي رفع آن، راه حل مناسب ارائه دهد.


منبع:۵ روش كليدي در تقويت اعتماد به نفس كودكان


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/15 ساعت: ۱۱ توسط:armoo :

نكاتي كه راجع به مشاوره كودك بايد بدانيم

مشاوران كودك از دانش و تخصص لازم براي تشخيص، شناسايي، ارزيابي، و درمان طيف گسترده اي از شرايط روان يك كودك اطلاع  دارند و مي توانند به رشد اجتماعي، عاطفي و رفتاري آن ها كمك كنند. مشاوره كودك به درمان كودكان خردسالي كه داراي آشفتگي و اختلالات رواني هستند و يا رفتار ها و عادات ناشايست پيدا كرده اند، كمك مي كند تا بتوانند با رفع اين مشكلات به سلامت روحي، رواني و رفتاري برسند. بسياري از آسيب هايي كه كودكان با آن روبه رو هستند از نوع برخورد هايي است كه بزرگسالان با آنان دارند. برخي از مشكلات رايج در كودكان شامل: اضطراب، افسردگي، بيش فعالي، عدم تمركز است كه با يك مشاوره كودك مي تواند كنترل شود تا مشكلات جدي تري را در دوره بزرگسالي براي فرد به وجود نياورد.

 


متداول ترين مشكلاتي كه مشاوران كودك با آن برخورد دارند:

    غم و اندوه از دست دادن يكي از افراد خانواده، حيوانات خانگي، دوست
    شاهد يك تجربه يا واقعه تلخ بودن(تروما)
    پريشاني و اضطراب ناخواسته
    جابه جايي مدرسه، محله يا شهر
    اعتياد به مواد مخدر در والدين
    طلاق والدين

 


چه زماني بايد براي مشاوره كودك خود اقدام كنيد؟
وقتي كودكي از پريشاني رواني، اجتماعي، عاطفي يا رواني رنج مي برد، والدين نمي توانند هيچ كمك مفيدي به او بكنند، اينجا است كه استفاده از مشاوره كودك مجرب مي تواند مؤثر واقع شود. مشاور كودك مي تواند سلامت عمومي و و بهداشت روان فرزندتان را بررسي و براي  بهتر شدن آن اقدام كند. سلامتي جسمي كودكان براي والدين شان مهم ترين مسئله است اما اختلالاتي همچون وسواس، استرس، كمبود اعتماد به نفس، ترس،خشونت و خجالت معمولا از ديد آن ها يك امر عادي است كه مي تواند در گذر زمان درمان شود، بايد گفت اين نوع اختلالات اگر در كودكي درمان نشوند، هنگام بزرگسالي مي تواند تأثيرات بسيار جبران ناپذيري را بر فرد بگذارد.

 


علائم شايع در مورد سلامت روان يا پريشاني رواني كودكان شامل:

    شب ادراري
    كابوس ديدن هاي مكرر و بي خوابي
    نمرات پايين و افت تحصيلي
    نگراني و اضطراب هاي بيش از اندازه
    كناره گيري و انزواي اجتماعي
    كاهش وزن و كمبود اشتها به صورت ناگهاني
    تكرار شستن دست ها و وسواس هاي رفتاري
    اعتياد به كامپيوتر و موبايل و بازي هاي كامپيوتري

 


لزوم استفاده از مشاوره كودك تلفني
بايد گفت اين احتمال بسيار زياد است كه كودك هنگام ديدن مشاور ناراحت، مظطرب، يا كمي خجالتي شوند. اما علت آن چيست؟ زيرا كودك شناختي از مشاوره ندارند و اين امر ممكن است براي آنان ترسناك به نظر بيايد و كودك ممكن است، مشاور را به چشم پزشكي ببينند و يا روانپزشكي كه مي خواهد آنان را درمان كند و از اين جهت احساس ناخوشايندي در آنان به وجود مي آيد. با مشاوره تلفني والدين مي توانند رفتار هاي كودكان را به مشاور بگويند و براي رفع آن مشكل راه حل هايي دريافت كنند تا كودكان خود را مظطرب و پريشان نكنند.

 


نكاتي كه راجع به مشاوره كودك بايد بدانيم


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/13 ساعت: ۱۲ توسط:armoo :

شناخت احساسات در كودكان

كودكان نيز همانند بزرگسالان احساسات پيچيده اي را تجربه مي كنند. آنها نااميد، هيجان زده، عصبي، غمگين، وحشت زده، نگران و خجالت زده مي شوند. كودكان معمولا براي بيان احساساتشان صحبت نمي كنند در عوض احساسات خود را به روش هاي ديگر نشان مي دهند. كودكان مي توانند احساسات خود را از طريق حالات چهره، بدن و بازي هايشان نشان دهند. از لحظه به دنيا آمدن، كودكان شروع به يادگيري مهارت هاي عاطفي مورد نياز براي شناسايي، بيان و مديريت احساسات خود مي كنند. آن ها مي آموزند كه چگونه احساسات خود را بشناسند و روابط خود را شكل دهند. والدين بايد به كودكان كمك كنند تا به شناخت درستي از احساساتشان برسند و به آن ها بياموزند چگونه احساسات خود را به روش هاي مثبت و سازنده نشان دهند. كودكان در بيان احساسات خود مشكل دارند، زيرا كلمات لازم براي بيان احساسات خود را ياد نگرفته اند.

 


در اينجا چند روش براي كمك به فرزندتان در يادگيري و ابراز احساسات خود آورده ايم:

 


۱) به نشانه هاي رفتاري فرزندتان دقت كنيد

گاهي اوقات تشخيص احساسات واقعي كودكان، كار بسيار دشواري است گاهي با نگاه كردن به زبان بدنشان، گوش دادن به حرف ها مخصوصا زماني كه احساسات خود را بروز مي دهند مي توان نشانه هاي درستي از عمق احساسات آن ها به شما داده شود. درك اينكه كودكان چه احساسي دارند و به چه علت اين احساسات در آن ها رشد كرده است، مي تواند والدين را به درك بهتري از فرزندشان برساند.

 


۲) پشت هر رفتاري يك احساس است
سعي كنيد معني رفتار فرزندتان را درك كنيد. شما زماني مي توانيد به كودك خود كمك كنيد كه بدانيد چه چيزي علت رفتار او است و چه احساسي پشت اين نوع رفتار ها است.

 


۳) احساسات را نام گذاري كنيد
به كودك خود كمك كنيد تا احساسات خود را يادداشت كند و آن ها را به شما نشان دهد. نامگذاري احساسات اولين قدم براي كمك به كودكان است. اين روش به فرزند شما اجازه مي دهد واژگان عاطفي اش را توسعه دهد تا بتواند در مورد احساسات خود راحتر صحبت كند.

 


۴) شناسايي احساسات در ديگران

از فرزندتان بخواهيد كه درباره آنچه ممكن است شخص ديگري راجع به آن ها احساس كند، با شما كفتگو كنند. كارتون يا عكس كتاب يك روش عالي براي بحث در مورد احساسات است و به بچه ها كمك مي كند تا احساسات افراد ديگر را از طريق چهره ها تشخيص دهند.

 


۵) الگوي خوبي باشيد

كودكان در مورد احساسات و نحوه بيان آن از والدينشان الگو مي گيرند. والدين بايد الگوي خوبي براي فرزندانشان باشند و با رفتار هاي خود به كودكان آموزش دهند كه چگونه در موقعيت هاي مختلف با احساسات خود برخورد كنند.

 


۶) آن ها را براي بروز احساساتشان تشويق كنيد
زماني كه كودكتان در مورد احساسات خودش صحبت مي كند، او را ستايش و تشويق كنيد. با اين كار شما نه تنها نشان مي دهيد كه بروز احساسات امري عادي است بلكه صحبت كردن درمورد آنها نيز امري واجب است.

فعاليت براي والدين: با نشان دادن عكس هاي مختلف سعي كنيد كودك را با احساسات آشنا كنيد و سپس عكس آدم و يا شخصيت هاي كارتوني مختلف را به كودك نشان دهيد و از او سؤال كنيد چهره ي هر كدام چه احساسي را نشان دهد؟

فعاليت براي والدين: با نمايش پانتوميم احساسات مختلف را به كودك نشان دهيد. كودك بايد احساس مورد نظر را حدس بزند. سپس اجازه دهيد كودك خودش با پانتوميم، همان احساس را نمايش دهد.

 


نرمال سازي احساسات چيست؟
همه انسان ها احساسات مختلف را تجربه مي كنند، گاهي خوشحال و گاهي ناراحت هستند، گاهي خشمگين مي شوند و گاهي مي ترسند. اين احساسات براي ادامه ي زندگي به ما كمك مي كنند. براي مثال اگر زماني كه از خيابان رد مي شويم، احساس ترس نداشته باشيم، دقت نمي كنيم و ممكن است تصادف كنيم. اگر براي امتحان اضطراب نداشته باشيم، درس نمي خوانيم و موفق نمي شويم. اما گاهي در برخي مواقع ميزان تجربه ي اين احساسات از حالت عادي خارج شده و در عملكرد ما تأثير منفي مي گذارند. در اين موقعيت ها بايد ياد بگيريم تا با استفاده از راهكار هايي، شدت آن ها را به حالت عادي نزديك كنيم. والدين بايد به كودكان عادي سازي يك سري از احساسات را با به صورت عملي نشان دهند.

 


شناخت احساسات در كودكان


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/13 ساعت: ۱۲ توسط:armoo :